IT - Završni čin

Započeo Siniša Ranđić, 20.11.2016, 00:57

prethodna tema - sledeća tema

Siniša Ranđić

20.11.2016, 00:57 Poslednja Izmena: 20.11.2016, 09:35 od Siniša Ranđić
Informacione tehnologije postale su životno pitanje Srbije. Aktuelna vlast ima velike ambicije kada je u pitanju dalji razvoj, pre svega obrazovanje kadrova u ovoj oblasti. Valjda je zbog toga konferencija za novinare i održana u Naučno tehnološkom parku na Zvezdari. A oglasila se i ministarka Ana Brnabić, koja je na čelu vladinog tima za IT sektor više nego smelom tezom da će Srbija najdalje za dve godine stići vodeće zemlje u IT sektoru, pri tome apostrofirajući pre svega SAD i Kinu uz konstatciju da je u pristupi IT sektoru Srbija čak ispred Evropske Unije. Ako po strani ostavimo ove optimističke izjave državnih čelnika po pitanju IT, ne može se zanemariti utisak, da niko i ne pokušava da ponudi konkretan odgovo šta tačno podrazumeva pod IT sektorom. Ili je to prepušteno na volju svakom građaninu da se sam odredi i za sebe uzme ono što mu najviše odgovara.
Da se ne bi previše lutalo u traganju za okvirima IT otvaram ovu temu sa željom da koliko - toliko sagledamo objektivno problematiku i ponudimo neki preliminarni odgovor. Kao moguće ishodište može da posluži opis znanja koje u oblasti IT stiču studenti na Delaware State University (http://cis.desu.edu/undergraduate-programs/information-technology  Sekcija Professional Preparation). Do ove adrese sam došao prateći aktivnosti profesora ovog Univerziteta Davida Pokrajca, koji će u utorak 22. novembra 2016. godine na Fakultetu održati predavanje pod naslovom "Data Mining in Education".

Marko Аcović

20.11.2016, 03:29 #1 Poslednja Izmena: 20.11.2016, 04:02 od Marko Аcović
Poslednjih nedelja se dosta bruji o IT-u. Izgleda da je vlast namirisala gde se nalazi lova pa pokusavaju da ucare nesto za sebe. Sto se tice izjave ministarke, malo je reci da su neozbiljne. IT oblast jeste jedna od retkih koja uspeva u Srbiji ali dostici vodece zemlje za dve godine je neizvodljivo, cak i da se sve odvija po planu. Pojam IT je veoma sirok i nisam siguran da li znamo uopste sta to znaci. Kod nas se najcesce odnosi na programiranje.
Strucni ljudi u ovoj zemlji bi trebalo prvo da sednu i definisu jasno pojam IT-a, zatim da izvrse odgovarajuce podele na podoblasti i na osnovu potraznje na trzistu definisu strategiju daljeg razvoja po oblastima. Bojim se da ne krenemo u hiperprodukciju "IT strucnjaka" sto bi dovelo do pada kvaliteta na ustrb kvantiteta.
Na kraju, da kazem jos i ovo. Da bi se dobio kvalitetan IT strucnjak, potrebno je proci kroz sistemsko (fakultetsko) obrazovanje. Ad-hoc pristup moze mozda da donese trenutan uspeh ali na duze staze tesko.
E da, link koji ste okacili ne radi.

Siniša Ranđić

Napomena: Ispravio sam link za pristup sajtu univerziteta Dealware.
Da to bi bilo par ključnih stvari za početaka:
  • Šta je okvir IT;
  • Koji su trenutni preferencijali Srbije na planu elemenata IT
  • Kako efikasno i kvalitetno obrazovati stručnajake u oblasti IT

Siniša Ranđić

S obzirom da su studije iz oblasti IT postale dominantne na Fakultetu tehničkih nauka u Čačku i da postoje nastavni programi na sva tri nivoa studija - osnovne, master, doktorske, smatram da je Fakultet dužan da se odredi po pitanjima vezanim za obrazovanje u oblasti Informacionih tehnologija. Pored napred postavljenih pitanja za buduće aktivnosti na Fakultetu u oblasti IT neophodno je sprovesti analizu po više osnova. Ovo je neophodno uraditi, jer treba učiniti napor ka stvaranju boljih uslova za studije u ovoj oblasti imajući u vidu očekivanja da će država podići upisne kvote za studije IT na srpskim univerzitetima. Da bi što spremnije dočekali novu situaciju neophodno je izvršiti analizu:
  • Nastavnih planova na svim nivoima studija u oblasti IT;
  • Ishoda studija u oblasti IT;
  • Obrazovne strukture studenata koji upisuju studije IT na Fakultetu;
  • Efikasnosti dosadašnjih studija IT na Fakultetu;
  • Poslova na kojima se zapošljavaju svršeni studenti IT na Fakultetu;

Miloš

22.11.2016, 13:42 #4 Poslednja Izmena: 22.11.2016, 13:54 od Miloš
Marko moracu da te demantujem, da ostavimo sa strane drustvene i politicke poglede na zivot nove ministarke, ali izgleda da je ministrarka ozbiljno shvatila svoj posao.

http://startit.rs/nacrt-strategije-it-srbija/

Naravno, vreme ce pokazati.

Sto se love tice u IT, koliko sam upoznat jos od pre 3 godine najvise zaradjuje od izvoza softvera, tako da se oni odavno nasladjuju, mirisali su pre 10 godina.

Sa druge strane, a u nadi da mi profesori ne zamere, nije samo vlast kriva. Krivi su i fakulteti koji skoluju kadar. Ne znam koliko ste pratili situaciu na novosadskom Tehnickom fakultetu, ali pre par meseci su ukinuli jedini program Big Data analiticara u Srbiji, zato sto je na katedru dosao profesor ili profesorka koja vise preferira elektrotehniku.

Mislim da sujetu treba ostaviti po strani i prihvatiti da je IT postala citava industrija i da ce fakulteti morati da se prilagode inace ce Srbija propustiti odlicnu priliku.

Paradoks Tehnickog fakulteta u Cacku je da se studentima u izbornom bloku da da biraju izmedju 2 it predmeta npr: web ili internet tehnologije (na jednom se uci HTML i CSS, a na drugom JavaSP), i u istom izbornom bloku jes jedan izbor izmedju npr Mehanike i jos nekog slicnog predmeta!?!?

Dip. Inž. elektrotehnike i računarskog inženjerstva (Moduo RI).
Zaposlen u firmi Infolab d.o.o. na poziciji DevOps Inženjer (odnosno system administrator i release manager).

Miloš

22.11.2016, 14:20 #5 Poslednja Izmena: 22.11.2016, 14:32 od Miloš
Sad sam malo pogledao i vidim da se program promenio, ali postoji jos dosta prostora za napredak.

Interesantno je da je uveden predmet "Биомедицински инжењеринг", pogotovu sto postoje 2-3 kompanije koje non-stop zaposljavaju radnike IT struke u ovoj oblasti, posebno bih spomenuo Seven Bridges koji konstantno imaju po nekoliko otvorenih pozicija za oblast bioinformatike. Glavni razvojni tim platforme koju ova firma razvija nalazi se u Beogradu, da ne pominjam da su im pocetne plate preko 900 evra.

Ali sa druge strane vi imate ovaj predmet, ali nemate nerelacijske baze podataka, nemate ni jedan skriptni jezik na fakultetu.
Da li je zaista bitno da studenti imaju 2 fizike, 3 matematike, 2 elektrotehnike i sl. Na ETF studenti biraju predmet izmedju fizike 2 i osnova racunarske tehnike i sl.

Tu je i gomila predmeta iz Signala, jasno mi je da je to zbog katedre, ali iskreno, da li mislite da ce neko da zaposli dip. inz. koji je zavrsio RI u Cacku, ukoliko mu treba radnik vezano za signale, ili ce pre zaposliti dip. inz. sa ETF koji se usko specijalizovao na smeru samo za tu oblast.

FTN u Cacku treba da prihvati da su mu ETF i drugi tehnicki fakulteti zdrava kunkurencija i da treba da se nadmece sa njima ko ce da skoluje bolji kadar, da se program uskladjuje trzistu, a ne profesorima.
I druga stvar jeste da fakultet MORA podhitno da pocne da saradjuje sa IT kompanijama, na mnogo vecem nivou, znam da se nesto pokusava kroz Tehnoloski park, ali to nije dovoljno.

Zasto fakultet ne organizuje tribine, svaka firma ce vam vrlo rado poslati strucnjaka da odrzi predavanje. Onda tu je i studentski parlament koji u Cacku funkcionise tako sto se ljudi bore ko ce da udje u parlament ne bi li zaradio koji dinar od organizacije zurke, od koji hol tri dana smrdi na alkohol, umesto da u parlamentu sede studenti koji ce da organizuju tribine iz razlicitih oblasti i da malo priblizi studentima industriju.

Nadam se da mi necete zameriti na ovim recima, ali profesori na fakultetu moraju da shvate da su oni tu zbog nas, a ne mi zbog njih, cast izuzecima naravno.
Dip. Inž. elektrotehnike i računarskog inženjerstva (Moduo RI).
Zaposlen u firmi Infolab d.o.o. na poziciji DevOps Inženjer (odnosno system administrator i release manager).

Marko Аcović

Milose, drago mi je sto si me demantovao. Dobro je da postoji strategija razvoja u IT-u. Nisam je procitao jos ali cu da pogledam. Nadam se samo da nece da ostane mrtvo slovo na papiru ili jos gore da se samo formalno odradi. Ali, hajde da ne budem pesimista. Pusticemo vremenu da pokaze ko je bio u pravu.

Sto se tice nastavnog plana i programa, fakultet ima dve opcije:
1. da promeni naziv RI(RT) smera u nesto drugo
2. da izbaci nepotrebne i uvede predmete koji se stvarno bave racunarskom tehnikom

Slazem se da studente ne treba zamarati opstestrucnim predmetima koji nemaju mnogo dodira sa racunarskom tehnikom.
Umesto toga, mislim da bi program trebalo da se fokusira oko sledecih oblasti:
1. arhitektura i organizacija racunara
2. operativni sistemi (Linux, Unix, Windows, Android, iOS)
3. programski jezici
3.a. - objektno orjentisano programiranje (C++/C#/Java/Python, Design Patterni....)
3.b. - web programiranje (backend, frontend)
3.c. - programiranje mobilnih uredjaja (Android, iOS)
3.d. - programiranje embedded uredjaja
3.e. - programiranje desktop aplikacija
4. racunarske mreze (mrezni, modeli, OSI model, Ethernet, WiFi, Bluetooth,...)
5. algoritmi i strukture podataka (FIFO, LIFO, liste, stabla, hash, pretraga i sortiranje,...)
6. baze podataka (SQL, dizajniranje slozenih baza,....)

Fakultet mora da shvati da programom koji nude uopste nisu konkurentni na trzistu. Beogradski ETF ima veliku bazu studenatata, dobro razradjen program (mada i kod njih ima dosta propusta) i da bi FTNC bio konkurentan, morao bi da ponudi program koji se stvarno bavi racunarskom tehnikom. U protivnom, svrsenim diplomcima ce biti dosta teze, jer ce morati samostalno da nadoknade ono sto im je na fakultetu bilo uskraceno.

Apsolutno se slazem i podrzavam da bi fakultet trebalo da ostvari vecu saradnju sa privredom. U danasnje vreme se samo tako moze ici napred.

Takodje, podrzavam tribine i predavanja na fakultetu od strane eminentnih strucnjaka iz raznih oblasti IT-a. Sinoc sam bio na jednom zanimljivom predavanju gde je lik objasnjavao nedostatke tzv defanzivnog programiranja. Kroz niz primera, plasticno je pokazao kako (ne)treba programirati. Mislim da to nedostaje studentima FTNC.

I na kraju ali ne manje bitno, ponovicu ono sto je Milos vec rekao (a i sam sam to svojevremeno govorio):
profesori na fakultetu moraju da shvate da su oni tu zbog nas, a ne mi zbog njih

dbogi89

Marko sto se tice plana koji si napisao 100% se slazem sa tobom. Ako ovo u narednoj akreditaciji se ne dogodi,

nzm. ima li poente da ovaj smer postoji.

Siniša Ranđić

25.11.2016, 20:33 #8 Poslednja Izmena: 26.11.2016, 01:16 od Siniša Ranđić
I ja se slažem. Zato predlažem da mi pomognete da napravimo koncept nastavnog plana RT/RI koji će da zadovolji zahteve savremene računarske prakse. Pri tome ne treba da razmišljamo ko će od nastavnika sa Fakulteta da predaje te predmete. O tome ćemo kad napravimo dovoljno čistu obrazovnu strukturu. I da to predložimo Fakultetu 2018. godine kada treba da se sprovede nova akreditacija. Nadam se da ćemo oko ove ideje moći da okupimo dosta bivših studenata Fakulteta.
U međuvremenu izgubih dosta napisanog teksta, ali pokušaću da se setim šta sam bio napisao.
Dva vodeća udruženja inženjera računarstva IEEE Computer Society i Association for Computing Machinery (ACM) su 80 - tih godina prošlog veka formirali radnu grup (Task Force) koja je u određenim inervalima davala preporuke u pogledu nastavnog plana i programa računarstva (Ciomputing Curricula). U početku je taj interval bio deset godina, da bi se u ovom veku ubrzalo sa davanjem Izveštaja, jer se želelo ispratiti skoro dramatične promene u računarstvu. U nastavku ću dati pregled ovih izveštaja datih u 21. veku:
Naravno na Internetu može da se nađe puno dodatnih tekstova na temu Computing Curricula. Osim toga treba videti kako izgledaju nastavni planovi i programi iz računarstva na vodećim univerzitetima u svetu i eto dovoljno materijala za razmišljanje i delovanje. Moje je mišljenje da treba pokušati da se definiše dobar nastavni plan i program, nezavisno od toga čime u kadrovskom smislu raspolaže Fakultet. Kad se taj definicioni posao završi treba videti ko i koliko od postojećih kadrova može da participira u njegovoj realizaciji. 

dbogi89

Profesore, mi moramo da stvorimo kvalitet. Kada se stvori kvalitet docice i same IT firme u Cacak, ostace ljudi upravo u Cacku,

fakultet samim tim ce se povezati sa privredom.  Mi na prvom mestu trebamo da stvorimo kvalitetan program, da se kriterijumi

podignu i da se od toga nikako ne odstupa. Za 4 godine rezultati ce sami doci. A ako pogledamo Cacak iskoluje veliki broj ljudi u

 delu Racunarstva, ako pogledamo sve smerove. Pogledajmo FTN Novi Sad, koliko firmi je upravo poteklo sa tog fakulteta, kvalitet

je pobedio. Moramo to da uradimo i mi u suprotnom  neka fakultet skoluje nesto drugo, neka se smer zove drugacije, onda mi

nismo za to. Ja se u potpunosti slazem sa Vama da se treba okupiti definisati jasne ciljeve oko studijskog programa, verujem da

ima dosta bivsih studenata koji bi ucestvovali.


dbogi89

25.11.2016, 22:57 #10 Poslednja Izmena: 25.11.2016, 23:00 od dbogi89
Kada bi sam okvir bio ovo sto je Marko napisao i to da bude u osnovama dobro(a ne samo na papiru da stoji),

mi bi bili jedni od boljih..

Marko Аcović

Da bi se stvorio kvalitet, potrebni su kvalitetni ljudi. Trenutno fakultet raspolaze sa:

- 21 redovnim profesorom
- 11 vanrednih profesora
- 15 docenta
- 39 asistenata
- 4 saradnika

U zbiru to daje 90 ljudi. Od toga nisam siguran koliko njih je sposobno da od RI(RT) smera napravi nesto kvalitetno.
Prilicno razocaravajuca situacija mora se priznati. Ipak, nada i dalje postoji. Moj predlog bi bio da se, privremeno, angazuju
kvalitetni ljudi sa strane koji bi inicijalno zapoceli predavanja i svakom od njih da se dodeli po jedan ili vise raspolozivih asistenata
koji bi dobili zadatak da nauce sto brze i sto vise od tih kvalitetnih ljudi sa strane. Jeste da ce to da kosta ali fakultet jednostavno nema dovoljno kvalitetnih ljudi koji bi bili kadri da iznesu celu stvar do kraja.
Druga stvar, potrebno je da rukovodstvo fakulteta posalje dopise svim relevatnim firmama u Cacku i okolini gde bi ponudili neku vrstu bilateralne saradnje.

Drugim recima, potrebno je da i studenti ali i profesori uloze odredjeni dodatni napor kako bi se stvar pokrenula sa mrtve tacke.
Fakultet je dovoljno dugo bio u letargiji tako da nije primetio da je okolo nikla visoka trava od koje se ne vidi ostatak sveta.
Kako motivisati studente? Mislim da im treba objasniti gde se fakultet nalazi u odnosu na ostale fakultete, da je nasa pozicija nezavidna i da bismo morali da poradimo na sebi prvo kako bismo popravili rejting i sebi i fakultetu. Takodje, treba im objasniti da je trziste nemilosrdno i da ce morati dosta da uce kako bi zaueli svoje mesto pod suncem. Naposletku, ne treba ih maltretirati nepotrebnim predmetima, vec uciti ih konkretnim stvarima koje ce sutra da koriste u praksi.

Takodje, siguran sam da bi svi bivsi studenti drage volje pomogli. Vec postoji inicijalna lista Alumni-ja. Organizovanje skupova bivsih studenata je odlicna prilika da se sadasnji studenti upoznaju sa bivsim studentima i pokupe neka iskustva. Vec je bilo nekoliko skupova. Svakako trebalo bi nastaviti cak i pojacati ova desavanja.

Na kraju, zaposleni bi trebalo da budu iskreni prema sebi i da kazu ako mi to ne mozemo da izguramo ili ne zelimo, da lepo kazu: od sledece sezone nema vise RI(RT) smera i kraj. Bolje je i tako nego proizvoditi kvazi-racunardzije.

Marko Аcović

I da, apsolutno se slazem i podrzavam poostravanje kriterijuma. Naravno to ima smisla za fundamentalne predmete iz racunarske tehnike. Na ulazu dobijete svrsenog srednjoskolca koji moze biti ovakav ili onakav. Cilj je da na kraju 4. godine imate diplomca koji je spreman da uskoci u trku.

Siniša Ranđić

Pošto sam morao da prekinem pisanje prethodnog posta upravo sam ga završio navođenjem još nekoliko stavova IEEE CS - ACM Task Force tima za definisanje nastavnog plana računarstva. Dargo mi je da se diskusija rasplamsalai da ima kolega voljnih da se u ovo uključe.

Marko Аcović

Voljnih sa strane bivsih studenata ima naravno. Potrebno je jos obrazovati ekipicu od 10-ak ljudi za pocetak koji bi krenuli da menjaju stvari.