IT - Završni čin

Započeo Siniša Ranđić, 20.11.2016, 00:57

prethodna tema - sledeća tema

Siniša Ranđić

Mogli bi da formiramo Projekat na Collab - u Laboratorije i da preko njega organizujemo praćenje realizacije. 

Siniša Ranđić

Evo linka na kome se nalazi pregled preporuka radnog tima IEEE CS - ACM u pogledu strukture i sadržaja obrazovanja u oblasti računarstva - http://www.acm.org/education/curricula-recommendations

Siniša Ranđić

Pošto se uglavnom složili oko toga da je potrebno izmeniti nastavni plan i program studijskog programa elektrotehničko i računarsko inženjerstvo - moduo računarsko inženjerstvo pokrenuću novu temu u kojoj ćemo pokušati da definišemo strukturu tog novog plana. Pri tome treba da se potrudimo da oko ovog "projekta" okupimo što više ljudi iz različitih segmenata bavljenja računarstvom. Poseban doprinos mogu da daju bivši studenti računarstva na Tehničkom fakultetu/Fakultetu tehničkih nauka u Čačku. Poznavanjem sadržaja svog obrazovnog programa, iskustava iz struke i njihovom korelacijom moći će da se dođe do dobrog polaznog rešenja koje bi se u narednim godinama usavršavalo. Na taj način će se stvoriti uslovi za planiranje kadrova i njihovo osposobljavanje za uspešno praćenje promena u računarstvu.

Siniša Ranđić

Pre dva dana na sajtu Ministarstva prosevete postavljen je tekst http://www.mpn.gov.rs/duplirati-broj-it-strucnjaka/ u kome se najavlajuju velike promene u tzv. IT obrazovanju sve sa ciljem da se duplira broj tzv. IT stručnjaka. Izvinjavam se što insistiram na ovom tzv., jer niko da taksativno kaže šta ti stručnjaci treba da rade. Izvađeno iz konteksta uočavam dve interesantne stvari:
  • Finansiranje lica koja ponude nove nastavne planove i programe u oblasti IT posebno sa aspekta dualnog obrazovanja;
  • Angažovanje ljudi iz IT industrije na fakultetima u svojstvu asistenata i saradnika u nastavi;
Ove stvari sam izdvojio, iako ima i drugih predviđenih strateških mera, zato što se prvom stvari i mi ovde već bavimo i što mislim da je to po definiciji obaveza nas nastavnika. Bojim se da će plaćanje takvih aktivnosti samo od jednog važnog posla napraviti poligon za dodatnu zaradu, bez vidljivijih efekata Što se tiče drugog aspekta ja sam oduvek smatrao da u svojstvu asistenata treba angažovati ljude iz prakse, koji znaju sve "staze i bogaze" struke. Dakle one koji struku neposredno praktikuju, rešavajući konkretne probleme i susrećući se tokom rešavanja sa stvarnim izazovima struke.

Imajući ovo u vidu ja smatram da mi treba da nastavimo sa razradom naše ideje - kako treba da izgleda nastavni plan RT na Fakultetu - jer će ovaj naš napor imati prirodan put nastajanja. Jer želimo da napravimo obrazovni okvir koji će budućim studentima omogućiti sticanje znanja koja će im omogućiti pozicioniranje na tržištu radne snage. A ne okvir koji je posledica nečijih ličnih afiniteta i znanja.

Marko Аcović

Pogledao sam sajt. Lepa je ta njihova zelja samo gde naci 15000 ljudi. Kad bi se okupili svi tehnicki fakulteti u drzavi, ne bi mogli da proizvedu toliki broj inzenjera. Za to je prvo potrebno vreme. Drugo, bojim se da se ne krene u "stancovanje" inzenjera kako bi se formalno ispunila norma. Svakako podrzavam ideju da se angazuju ljudi iz IT-a koji bi u vidu predavanja prenosili svoja znanja/iskustva studentima. Mogli bismo da idemo na to da povezemo Alumni sa studentima, gde bi ovi prvi pomagali studentima oko pitanja iz struke kao i karijere i kojim putem bi trebalo krenuti nakon diplomiranja.

Sto se tice izrade nastavnog plana za RT, predlazem jedan konkretan korak koji moze da pomogne u izradi istog a to je da se izvrsi anonimna anketa medju studentima RT/RI svih godina
gde bi se pitali sta zele da cuju na fakultetu? Koja znanja bi zeleli da steknu? Kojim tehnologijama da ovladaju? Kako bi oni voleli da se organizuje nastava?

Drugi konkretan korak bi bio da se sprovede jedno mini istrazivanje domacih IT firmi. Konkretno, ovde mislim da se napravi jedan dokument sa spiskom firmi, oblasti delovanja i tehnologijama koje koriste.

Treci korak bio bi videti sa kojim kapacitetima raspolaze fakultet, tj. kojim znanjima raspolazu profesori/asistenti i koliko je to daleko od onoga sto se na trzistu trazi.

Izlaz iz ova tri koraka bi nam dala spisak zelja, stanje u IT sektoru (potraznju) kao i trenutno stanje na fakuletu. Mislim da je to dobra osnova za dalji rad. Sta mislite? 

Siniša Ranđić

03.12.2016, 00:45 #20 Poslednja Izmena: 03.12.2016, 00:47 od Siniša Ranđić
Što se tiče prve tačke, mislim da je nju najlakše uraditi. Ja mogu da napravim anketu na II, III i IV godini osnovnih studija i na Master studijama na Ri. S obzirom na relativno mali broj studenata ne znam da li će uzorak biti reprezentativan, ali svakako valja čuti mišljenje studenata, jer su i upisali ova studijski program iz valjanog razloga.

Druga tačka bi mogla da bude zanimljivo istraživanje. Treba samo definisati kriterijuma za izbor reprezentativnih firmi. Možda bi inicijalno mogao da posluži onaj sajt www.helloworld.rs.

Treća tačka je najneizvesnija.

Marko Аcović

Koliko god da ih malo ima, valja cuti studente. Fakultet postoji zbog njih, obrnuto ne vazi.
Da, ovaj www.helloworld.rs moze dosta da posluzi. Sto se tice tacke tri, slazem se da je najneizvesnija ali mora se znati sa cim se (ne)raspolaze da bi se znalo gde treba uloziti novac, vreme, resurse.

Miloš

Upravo sam se vratio sa "Developers mDay 3" bilo je par jako interesantnih tema/predavanja. Na kraju je odrzana jednosatna panel diskusija sa predstavnicima cetiri najvece IT zajednice u Srbiji (PHP Srbija, WordPress Serbia, Agile Coaching Serbia i Heap Space). Priznanja koje su ove zajednice dobile, govore o ozbiljnosti ovih zajednica. U Srbiji je trenutno 30+ takvih zajednica.

Bilo je dosta tema za razgovor i dosta pitanja. Ono sto je mene neprijatno iznenadilo, mada sam toga i bio svestan, jeste da su se svi slozili, a publika pozdravila aplauzom, konstataciju jednog od predstavnika da je najbolje da drzava ne pomaze IT, jer ce sigurno samo odmoci. Tako da je u meni sve manje optimizma da ce biti promena.

Ono sto je za svaku pohvalu, jesu delovanja ovih organizacija. Npr. Heap Space trenutno pravi program za ucenje programiranja bez koriscenja racunara, koji je prvenstveno namenjen deci u osnovnim skolama, a po uzoru na svetske kurseve, jer skole nemaju novca da kupe normalne racunare.

Tada sam se setio racunara u kabinetu 218, ako se ne varam, gde se najveci broj predmeta vezanih za RI, a da su od koristi jednom "IT strucnjaku", odrzavaju i pitam se da li je uopste realno ocekivati da se bilo koje programiranje savlada na fakultetu, s obzirom da su uslovi takvi kakvi su. Mozda se nesto u medjuvremenu promenilo, oni racunari su katastrofalni. Naravno to bi moglo da se resi tako sto se kupio odredjen broj racunara, a mogli bi ukloniti one racunare i napraviti malo mesta za studente koji imaju svoje laptopove.

Elem, da se vratim na zajednice. Svi oni se vrlo rado odazivaju na bilo kakve konferencije gde se polemise o IT i to nisu samo teme o tehnologijama, vec i o svakodnevnim situacijama, pa i price o tome kako su ljudi usli u IT vode i td. Kako su rekli, vrlo rado ucestvuju u pomaganju u bilo kom obliku, mislim da ne bi bilo lose da se neki okvirni plan programa prosledi ovim zajednicama, da daju svoje misljenje, kritiku, savet, siguran sam da bi se odazvali. Takodje mislim da su oni kompetentniji da pricaju o tome nego studenti.
Dip. Inž. elektrotehnike i računarskog inženjerstva (Moduo RI).
Zaposlen u firmi Infolab d.o.o. na poziciji DevOps Inženjer (odnosno system administrator i release manager).

Siniša Ranđić

Učešće na takvim manifestacijama je jako važna stvar. Međutim, u Čačku se tako nešto održava sporadično. Na Fakultetu uglavnom to su izlaganja takođe ljudi iz akademske zajednice i praktično imaju "značja" za ljude sa samog Fakulteta, a manje za studente ili ljude van Fakulteta. Mislim da bi trebalo da se održavaju redovna predavanja od strane ljudi iz neposredne prakse, koji bi predstavljali svoja iskustva u izboru tehnologija, metodologiji rešavanja problema, praćenju i dokumentovanju projekata, itd. Zašto to nije postalo praksa na Fakultetu svakako je za diskusiju i bez obzira šta je uzrok treba učiniti napor da se to promeni.

Što se tiče ovog stava prema uplitanju države u IT industriju sigurno da postoje njmanje dva razloga za to:

Strah da će veće "bavljenje" države ovim sektorom uticati za smanjivanje njene konjukture u Srbiji, jer to pomaganje doživljavaju kao mogućnost da država počne značajnije da zahvata iz prihoda;
S druge strane država opet obrazovanje instrumentalizuje na fakultetima, što se vidi iz objavljenog dokumenta - pare koje se izdvajaju namenjenu su postojećem obrazovnom sistemu. Proteklih skoro četvrt veka kako pratim nastojanja našeg društva da se reformiše uglavnom su se pokazivala neuspešnim, jer se očekivalo da promene donesu oni koji su i stvorili probleme. Bojim se da fakulteti teško mogu da naprave bolje planove i programe, jer će ih uvek praviti prema obličiju svojih kadrova;
Dobro je da takve organizacije, kakve se pominju daju svoje doprinose promenama - konkretno u IT sektoru. Fakulteti moraju da prevaziđu mogući odnos prema takvim zajednicama, jer je moguće da u vazduhu lebdi osećaj - neće će oni nama da sole pamet. Mora se uspostaviti saradnja sa njima i saslušaju stavovi i zajednički krene ka nalaženju najcelishodnijih rešenja.
Svakako je bitna i infrastrukturna podrška nastavi. Nažalost Fakultet se u prethodnom periodu pokazao mnogo darežljiviji u pogledu nabavke računarske opreme za učenje po principu - klikni mišem ovde, klikni mišem onde - a manje stvaranjem dobre računarske osnove za sticanje razvojno/projektantskih znanja, pre svega na planu učenja alata za razvoj programskih aplikacija. Moram da konstatujem da se i predmetni nastavnici i saradnici koji koriste učionicu 218 ne pretržu u održavanju njenih resursa. Naravno čast izuzecima.

Marko Аcović

Dobra je stvar to sa okupljanjima na "Developers mDay". Podrzavam okupljanja ove vrste. Fakultet bi mogao da stupi u kontakt sa predstavnicima IT zajednica u Srbiji i da ih pozove da dodju da odrze predavanja i na FTNC. U tu svrhu bilo bi dobro da se kontaktira i organizacija http://technest.rs/ iz Cacka kako bi se fakultet sto bolje povezao sa IT zajednicama iz Beograda.

CitatBilo je dosta tema za razgovor i dosta pitanja. Ono sto je mene neprijatno iznenadilo, mada sam toga i bio svestan, jeste da su se svi slozili, a publika pozdravila aplauzom, konstataciju jednog od predstavnika da je najbolje da drzava ne pomaze IT, jer ce sigurno samo odmoci. Tako da je u meni sve manje optimizma da ce biti promena.
Mene ovo uopste ne iznenadjuje. S obzirom na to kako drzava upravlja ostalim privrednim granama jasna mi je sumnja i strah IT zajednice da se ne mesa u jednu od retkih oblasti koja donosi profit.

Sto se tice kabineta 218, radio sam u timu koji je instalirao prve racunare tamo i uspostavio prvu mrezu. U to vreme (2003. godina) su bili ok racunari. Ako do sad nista nije menjano, onda je to zabrinjavajuce i krajnje vreme da se kupe novi. Takodje, ne znam da li je instalirana i neka klima jedinica, jer je umelo da bude zaista vrelo u toplijem periodu.

CitatBojim se da fakulteti teško mogu da naprave bolje planove i programe, jer će ih uvek praviti prema obličiju svojih kadrova;
Ovo je nazalost tacno. Gledajuci nastavne planove FTNC, video sam da se samo menjaju nazivi smerova a da se predaju jedni te isti predmeti (sa malim izmenama). Gospoda profesori (cast izuzecima) bi trebalo da znaju da ako su se vec opredelili za ovu struku, onda moraju da znaju da bi ostali u toku sa desavanjima bi morali da se usavrsavaju ceo svoj radni vek. U suprotnom, nece biti napretka.

Siniša Ranđić

Ovih dana intenzivno razmišljam o tome šta treba da sadrži savremen i dobar nastavni plan na nivou visokog obrazovanja iz oblasti računarstva. I naravno gde je tu mesto Fakulteta tehničkih nauka iz Čačka. Kao papagaj ću ponoviti pitanje, koje nadam se sve ozbiljne ljude muči, a šta je to IT i šta zapravo svršeni student iz ove oblasti treba da zna. Međutim,  "kopajući" po Internetu shvatio sam da se nalazimo pred još većom zagonetkom. Svet se zapravo nalazi u vremenu u kome se formiraju mnoge nove struke, koje de facto nisu nešto nepoznato. Ali su zahvaljujući tehnološkom napretku, globalizaciji procesa obrade podataka i sl. dobile nove okvire. Sve to je pružilo mogućnost da se mnogi poslovi "demokratizuju" tj. ne budu ekskluzivno pravo nekakvih elita. U tom smislu pojam IT dobija ono svoje pravo značenje, koji globalno pokriva sve aspekte "obrade podataka". 

Miloš

I, dok se na zaslost studenata, fakulteta kao ustanove i na kraju zemlje Srbije na FTNC nekolicina bori da se kolko-toliko unapredi plan i program, a ni na ostalim fakultetima nije nista bolje, privatnici su odlucili da zarade koji dinar. Naime, prvi Data Science smer se otvara na privatnom fakultetu. http://startit.rs/data-science-smer-singidunum/?utm_source=facebook&utm_medium=fbshare&utm_content=data-science-singidunum&utm_campaign=blog

Zaista covek ne moze da se ne zapita, zbog cega i koga placati porez, kad oni koji su placeni od tog poreza da rade u interesu naroda, rade samo u svoju korist, cast izuzecima.


Profesore Randjicu, hvala Vam sto za pocetak imate sluha za stare i nove studente, nadam se da cemo uskoro moci nesto da uradimo po ovom pitanju. Pa ko zna, mozda FTNC bude prvi drzavni fakultet sa ovim smerom.
Dip. Inž. elektrotehnike i računarskog inženjerstva (Moduo RI).
Zaposlen u firmi Infolab d.o.o. na poziciji DevOps Inženjer (odnosno system administrator i release manager).

Siniša Ranđić

Kratko sam pogledao ovu objavu vezanu za Data Science na Singidunumu. S obzirom da se radi o mladim ljudima, koji iz raznih razloga nisu svoje mesto našli na ETF (npr.) oni će svojim entuzijazmom da promene visokoškolsku sliku Srbije. Slično se desilo polovinom 80 - tih kada je slična grupa, od ETF neprihvaćenih mladih doktora svoje utočište našla na FON - u praveći od jednog relativno zapuštenog fakulteta kuću koja je brzo našla svoje mesto pod suncem u informatičkom sektoru. Ono što ljudi na državnim fakultetima ne vide to je da će Singidunum biti seme iz koga će nići jedan novi ambijent u visokom školstvu Srbije, koji će dati za pravo prosvetnim valstima da noge državne fakultete, kako se kaže "odvoje od s..e", tj. da ih možda ponude na prodaju. Dovoljno je da se pravo budžetskog školovanja prenese na studenta i omogući se da sami studenti biraju gde će to pravo da iskoriste. Svaki slobodnomisleći čovek posle ovih promena koje pored nas prolaze nezapaženo morao bi da stvai prst na čelo i zapita se - "Kud plovi FTNCa brod?"

Bojan

13.12.2016, 20:44 #28 Poslednja Izmena: 13.12.2016, 20:46 od Bojan
FTNC sa smerom za Data Science bi mozda mogao da uspe.Naravno sve zavisi od samog fakulteta.Ja vam dajem punu podrsku za tako nesto.

Marko Аcović

Moram da priznam da mi se dopao ovaj Data Science program. Ovim Singidunum znacajno podize sebi cenu. Oni su doveli ljude koji su doktorirali u inostranstvu. FTNC nazalost nema takvih ljudi a ako bi ih nekako i doveli, neki bi morali da lete napolje sto sadasnjim profesorima nikako ne odgovara. Druga opcija bi bila da se sami profesori prekvalifikuju u skladu sa najnovijim trendovima. Za ovo je potrebno dosta truda i rada. Nesto nisam siguran koliko je njih spremno za tako nesto. Treca opcija bi bila ta da neko sa strane kupi fakultet i sam postavi pravila ponasanja.
U svakom slucaju, dajem punu podrsku ovakvom i svakom drugom inovativnom pristupu koji bi doprineo poboljsanju statusa fakulteta.