Kako povećati broj diplomiranih studenata računarstva na FTN u Čačku

Započeo Siniša Ranđić, 03.01.2015, 22:58

« prethodna tema - sledeća tema »
Idi dole

Siniša Ranđić

Posle Dana Fakulteta i izlaska iz štampe Godišnjaka za prethodnu školsku godinu obično napravim nalaizu broja diplomiranih studenata iz oblasti računarstva u periodu postojanja ovih studija na Tehničkom fakultetu/Fakultetu tehničkih nauka u Čačku. 
Školske 2013/14. godine na Fakultetu tehničkih nauka diplomiralo je ukupno 20 studenata računarstva i to:
  • 14 studenata koji su stekli zvanje - diplomirani inženjer elektrotehnike za računarsku tehniku
  • 6 studenata koji su stekli zvanje - diplomirani inženjer elektrotehnike i računarstva - računarsko inženjerstvo.

Do sada je na Tehničkom fakultetu/Fakultetu tehničkih nauka diplomiralo 250 studenata računarstva i to:
  • 242 studenata koji su stekli zvanje - diplomirani inženjer elektrotehnike za računarsku tehniku
  • studenata koji su stekli zvanje - diplomirani inženjer elektrotehnike i računarstva - računarsko inženjerstvo.

Školovanje za diplomiranog inženjera elektrotehnike i računarstva - računarsko inženjerstvo se odvija od školske 2009/10. godine kada je upisana prva generacija studenata po akreditovanim studijskim programima. Po tim studijskim programima do sada su upisane 5 (pet) generacija studenata, a trebali su da diplomiraju studenti upisani u dve školske godine - 2009/10. i 2010/11. Ako se u obzir uzme da se u principu za studije računarstva odlučuje oko 25 studenata u svakoj generaciji, a da svake godine upisujemo i studente koji studije nastavljaju sa završenim Visokim školama onda je je broj od 8 studenata koji je diplomirao od potencijalnih 50 studenata jako mali. 
S obzirom da na Fakultetu studenti studiraju na šest studijskih programa i da svake godine diplomira oko 300 studenata navedeni problem u pogledu broja diplomiranih studenata u oblasti računarstva nekako ostaje u pozadini. Ako se u obzir uzme i činjenica da slična situacija postoji i na planu studija elektroenergetike, a radi se o dva sigurno najvažnija studijska programa na Fakultetu, onda je problem malog broja diplomiranih studenata skoro alarmantan. Želeo sam samo da iznesem proste činjenice koje ukazuju na ovaj problem, a na svima nama ostaje da pokušamo da identifikujemo uzroke takvog stanja i da pokušamo da predložimo mere za njihovo prevazilaženje.

Siniša Ranđić

Nakon dve školske godine stanje u pogledu broja diplomiranih studenata računarstva na Fakultet je sledeće: ukupno je diplomiralo 295 studenata, od čega:
  • 253 studenta računarske tehnike i
  • 42 studenta računarskog inženjerstva.

Na vreme je u protekloj školskoj godini je diplomiralo 5 studenata (od oko 25 studenata koji su bili upisani u IV godinu studija). Što se tiče broja studenata u tekućoj školskoj godini on je i u III i IV godini studija ispod 10. Ove brojke ukazuju na rapidno smanjenje interesovanja studenata za studije računarstva na Fakultetu tehničkih nauka u Čačku. Veoma je važno utvrditi uzroke takvog trenda i pokušati da se tekućoj školskoj godini preduzmu mere za zaustavljanje smanjenja broja studenata računarstva. 
U objektivne uzroke opadanja broja studenata računarstva mogli bi se ubrojati:
  • Uvođenje studija računarske tehnika sa veoma sličnim nastavnim planom na Fakultetu inženjerskih nauka u Kragujevcu;
  • Zainteresovanost studenata za studije informacionih tehnologija na našem Fakultetu. 

Pokušajmo zato da otklonimo subjektivne uzroke ako mislimo da postoje.

Marko Аcović

Postoji vise razloga zasto broj studenata opada:

1. ETF ima mnogo bolji nastavni plan i program, dugogodisnju tradiciju, veci i kvalitetniji kadar,... Ko god ima materijalnih uslova, sigurno ce pre da odabere tu opciju. Pored toga, tu su i FON, RAF, FTN NS.
2. Kad se pogleda malo detaljnije nastavni plan RI na FTNC, moze se videti da tu ima jako malo "racunarstva" a mnogo nekih bezveznih predmeta (da ne upotrebim neku tezu rec).
3. IT deluju malo primamljivije zbog naslova, ali kad se i tu pogledaju nastavni planovi, opet je situacija prilicno tuzna. Drugim recima, bezidejni nastavni planovi. Predaje se ono sto se zna (i to je pitanje koliko se zna) a ne ono sto naslovi smera pretpostavljaju.

Kako vratiti studente? Imate fakultete koji su postavili lestvicu. Ako fakultet misli da povrati studente, onda mora da preskoci zadatu lestvicu.

Bojan

Kada bi smo uveli studije slicne FIN u Kragujevcu mislim da bi smo dobili malo bolji smer nego sadasnji Ri.Ali za tako nesto treba strucnog kadra sto FTN Cacak se bas ne moze pohvaliti.Najbolja solucija bi bila da se napravi smer nesto izmedju RTI na etf-u i RiA na FTN NS.Ali opet sve ce zavisiti od samog fakulteta.Jer ne moze neko sam da uradi nesto ako fakultet nece.Jos jedan fakultet osim RAF-a,etf-a i FTN NS koji bi valjalo pogledati je i ELFAK u nis.Njin fakultet vec godinama ima saradnju sa Microsoftom sto nije mala stvar.Nakraju krajeva valjalo bi nesto poboljsati tipa da se RI i energetika odvoje od prve godine kao sto je nekada bilo.Fizika da bude jednosemestralna kao i oet ,programiranje da se uci svaki semestar(a ne ucise prvi semestar pa cetvrti) i vise da se pozabavimo  na prakticnom delu.Jer dzabe je ucenje teorije ako nema prakse.

Marko Аcović

Slazem se da bi programiranje trebalo da se izucava svake godine (od pocetka do kraja). Izbaciti sve predmete tipa elektricne masine i slicno. Fiziku smanjiti na jednosemestralni predmet. OET bih zadrzao da bude dvosemestralna. Iz matematike izvuci neophodna poglavlja i njih razraditi dobro (akcenat vise na primeni nego na suvoj teoriji). Zatim, vrlo bitan predmet strukture i algoritmi podataka. O uskostrucnim predmetima mozemo da razgovaramo posebno ali bez ovog sto sam naveo, mislim da nema govora o ozbiljnijem bavljenju racunarskom tehnikom. I na kraju, kao sto rece Bojan, bez prakse nista.

Bojan

#5
12.12.2016, 18:30 Poslednja Izmena: 12.12.2016, 18:32 od Bojan
Ja licno nebih vise nista dodao.Ostalo je da vidimo sta ce fakultet uraditi po pitanju smera.

Marko Аcović

@Bojan, da li ste pokusali da okupite sve ljude sa smera da prodiskutujete na temu?

Bojan

#7
12.12.2016, 19:11 Poslednja Izmena: 12.12.2016, 19:15 od Bojan
Nismo jos,ali videcemo.Mogao bih da prodiskutujem  sa kolegama sa prve i druge godine vezano za ovu temu ,ali nemam nekih preteranih ocekivanja.

Marko Аcović

Uputi ih na ovaj forum pa da otvorimo diskusiju. Bilo bi lepo da cujemo sto vise misljenja da bismo znali kako da delamo.

Bojan

#9
12.12.2016, 19:18 Poslednja Izmena: 12.12.2016, 19:19 od Bojan
Uredu.Sutra cu reci kolegama.

Siniša Ranđić

Posle ponovne analize nastavnih planova računarstva na nekim od najznačajnijih svetskih univerziteta ponovo mi se nekako nametnula ideja o nastavnom planu i programu kao brendu tog univerziteta.  Tu pre svega mislim o nekim novim pristupima, koji svakoj obrazovnoj instituciji treba da daju samobitnost. Svakako je da treba videti šta nude oni "najbolji" u Srbiji. Ali prostim kopiranjem stavara se uglavnom loša kopija. 
Neko ko malo bolje zagleda u nastavni plan računarske tehnike na FIN videće da se mnogo ne razlikuje od našeg, zato ja njega ne bih uzeo kao uzor. Zanimljiva je ideja o kursevima programiranja u svakom semestru. S tim što bih ja pažnju posvetio različitim filozofijama programiranja - proceduralno, objektno - orijentisano, funkcionalno, simboličko, real - time programiranje, ... Kroz praktične vežbe bi se studenti upoznavali sa tipičnim predstavnicima ovih programskih paradigmi. Možda bi u IV godini trebalo napraviti malo šire otklone od osnovne linije, gde bi se studenti usmeravali ka projektovanju hardvera, distribuiranom i konkurentnom programiranju, mrežno orijentisanom računarstvu, ... (ovo su samo neka ad hoc razmišljanja). Zahvaljujući ovom pristupu studenti bi kroz prve tri godine bili osposbljeni za jedan klasični računarski okvir, a sa specijalizovanim znanjima bi mogli da se brže uključe u različite konkretne poslove. 
U principu se slažem sa učenjem kroz projekte s tim što svaki kurs morao da ima teorijsku osnovu, a dalje bi se obrazovanje odvijalo na dva pomerena koloseka - praktična nastava i izrada praktičnih projekata. Ovakav pristup bi podrazumevao određeno smanjenje broja ispita, ali sa povećanjem broja časova praktične nastave iz predmeta koji se izučavaju. 
Dalja specijalizacija bi se odvijala na nivou master studija, posle kojih bi studenti zaista bili "majstori" u izabranim segmentima struke. Takvi studenti onda ne bi imali problem sa nedostatkom iskustva na koju se žale svi poslodavci. Ovakav jedan koncept bi i nastavnike terao da više pažnje posvećuju praktičnim aspektima računarstva, a manje prepričavanju postojeće literature. I naravno obrazovna praksa - sadržajno i u smislu realizacije bi zaista postala brend Fakulteta. Osobenost zbog koje vredi studirati ovde. Mi matori se sećamo čuvene reklame za Badelov konjak "Cezar" - Pij malo, pij dobro". 

Idi gore