Laboratorija za računarsku tehniku

Limbo => Poligon mišljenja => Temu započeo: Siniša Ranđić 02.12.2008, 23:09

Naslov: Ima li kraja tunelu? - Kuda ide visoko školstvo u Srbiji?
Poruka od: Siniša Ranđić 02.12.2008, 23:09
Više od jedne decenije u Srbiji se čine ,,napori" u smislu promena u visokoškolskom obrazovanju. Za to vreme su doneta čak tri Zakona koji su trebali da urede ovu oblast. Zakon iz 1998. godine u poslove visokog obrazovanja uveo je direktniji uticaj države – vlasti, što je izazvalo velike probleme u funkcionisanju univerziteta u Srbiji. Zakon iz 2002. godine donet je prvenstveno da bi se van snage stavile neki od uzusa prethodnog Zakona i u velikoj meri je bio oslonjen na zakonska rešenja iz Zakona koji je donet deset godina ranije, tj. 1992. godine. Shodno tome Zakon koji je donet 2005. godine trebalo je da ponudi kvalitativno nova rešenja, koja su trebalo da u ovom segmentu visokog obrazovanja uvedu koncept školovanja prilagođen konceptu koji je ponuđen tzv. Bolonjskom deklaracijom.

Visoko školstvo na kraju prve decenije 21. veka je strukturno različito od istog nivoa obrazovanja koje je funkcionisalo na početku tzv. tranzicionog perioda u kome se Srbija našla na kraju 20. veka. Ravnopravnost su stekle i tzv. privatne visokoškolske institucije, koje su od pojedinačnih fakulteta počele da prerastaju u prave univerzitete. S obzirom da se studije na takvim univerzitetima odvija praktično isključivo po tzv. samonfinansirajućem modelu (studenti plaćaju, često veliku školarinu) došlo je do prelazaka iskusnih profesora sa državnih univerziteta tako da se nastavna baza sve više proširuje uz istovremeno podizanje kvaliteta. Možda je najveći zaostatak privatnih u odnosu na državne univerzitete u pogledu materijalnih uslova, jer se nastava na privatnim univerzitetima često odvija u lošim prostornim uslovima. Međutim, i na tom planu dolazi do poboljšanja, jer je sve više tih univerziteta koji grade svoje zgrade po najmodernijim konceptima.

Na osnovu ovoga moglo bi se pomisliti da su univerziteti u Srbiji uhvatili korak sa najnovijim trendovima u Evropi i svetu. Zakon je propisao uslove za obavljanje delatnosti u visokoškolskom obrazovanju, a u toku je proces akreditacije univerziteta, koja bi trebalo da pruži nacionalne garancije da univerziteti i fakulteti koji su stekli akreditaciju pružaju kvalitetne uslove za studiranje i naučno – istraživački rad na njima.

Međutim, moraju se uočiti detalji koji nameću nekoliko pitanja i konstatacija vezanih za budućnost odvijanja svih segmenata delatnosti visokoškolskih ustanova u Srbiji.