Laboratorija za računarsku tehniku

Limbo => Poligon mišljenja => Temu započeo: Siniša Ranđić 14.03.2010, 14:41

Naslov: Nastavak studija - Šta i kako?
Poruka od: Siniša Ranđić 14.03.2010, 14:41
Organizovanje i sprovođenje studija po uzusima tzv. Bolonjske deklaracije donelo je najveću i najznačajniju promenu u visokoškolskom obrazovanju, slobodno se može reći od vremena II svetskog rata, na ovim prostorima. Činjenica je da u navedenom periodu došlo do debalansa u tehnološkom, privrednom i društvenom razvoju s jedne strane i odgovora koji je na njih nudilo celokupnno obrazovanje. Dominacija EU i tendencije da sve države Evrope jednog dana postanu njene članice uticala je da se stvaranje jedinstvenog akademskog prostora nametne kao jedan od uslova čvršćeg jedinstva trenutnog sastava EU, ali i kao faktor prilagođavanja svih drugih zemalja potencijalnih članica. Pri tome se zaboravljalo da je i do sada u određenoj meri postojao taj jedinstveni akademski prostor i da prilagođavanja koja je nametala Bolonjska deklaracija nisu stvar trenutka, već da se radi o procesu koji mora da vodi računa i o osobenostima svakog od postojećih obrazovnih okruženja. Bez želje da se lamentira nad manje ili više "slavnom" prošlošću pri restruktuiranju obrazovnog sistema mora da se vodi o opšte društvenim, privrednim i kulturološkim dometima svake sredine ponaosob. Bez pozivanja ili apostrofiranja određenih filosofskih doktrina opšte je poznato napredak donosi "borba i jedinstvo suprotnosti". Ako se svi udenemo u sličan šablon ili matricu uvek će se naći "velike mase" koje će svojom gravitacijom definisati strukturu te matrice.

Naravno zbog pomenutog opšte društvenog debalansa sa sistemom obrazovanja bilo je neophodno da obrazovni sistem i procesi koji se unutar njega odvijaju pretrpe odgovarajuće izmene. Dva osnovna problema našeg obrazovanja su bila:
Jasno je da u prvom slučaju Srbija kao siromašna zemlja nema uslova da finansira studije koje traju znatno duže nego što je predviđeno. S druge strane brze i stalne tehnološke promene traže stručnjake koji su u stanju da se efikasno prilagođavaju datim promenama i čije se znanje može veoma brzo upotrebiti.


U principu možda najveće izmene u visokoškolskom obrazovanju doživele su ranije postdiplomske studije. Verovatno je ideja bila da se dođe do visokoobrazovanih stručnjaka pre njihove navršene 30 godine života. Bojim se da je dimenzionisanje celokupnih studija izgrađeno na pogrešnim osnovama:
Naslov: Nastavak studija - Šta i kako? - Nastavak
Poruka od: Siniša Ranđić 03.04.2010, 13:07
Struktura obrazovanja na svim nivoima je svakako važna stvar, ali se često zaboravlja jedna sitna činjenica, a ona je vezana za strukturu potreba Srbije za stručnim kadrom. Usudiću se da kažem da više od 40 godina obrazovanje, posebno visokoškolsko predstavljaju element socijalne politike, a ne razvojne. U tom pristupu ujedinili su se interesi - vlasti, koja ima utisak da će lakše kontrolisati energiju mladih ako se što duže zadrže u školskim klupama i akademske sredine koja kroz povećani priliv studenata ima opravdanje za iskazivanje materijalnih zahteva prema državi kao osnovnom titularu visokoškolskih institucija. I ako se pri tome uzme u obzir teza da su zemlji potrebni mladi obrazovni kadrovi - eto dobrog izgovora da se de facto u zemlji ništa ne menja. Na kraju ako se u obzir uzme da je u proteklih par decenija, a posebno u poslednje dve decenije veliki broj mladih školovanih ljudi otišao u inostranstvo jasno je da pitanje - Šta i kako?, ne samo sa aspekta nastavka studija predstavlja značajan problem naše zemlje.


Zbog svega ovoga u razvoju visokoškolskog obrazovanja treba ići u najmanje dva koloseka, koji svakako moraju da se međusobno ukrštaju:
Na kraju obrazovne institucije u budućnosti, koja je već počela imaju još jednu važnu ulogu, a ona se tiče obezbeđivanja potrebne infrastrukture za ono što se naziva "doživotno obrazovanje". I konačno obrazovanje mora da prestane da se tretira kao uslužna delatnost.