Laboratorija za računarsku tehniku

Limbo => Poligon mišljenja => Temu započeo: Siniša Ranđić 21.02.2010, 20:57

Naslov: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA
Poruka od: Siniša Ranđić 21.02.2010, 20:57
Da bi mogli da se sagledaju najširi okviri studija u oblasti računarstva i srodnih disciplina još od 60 - tih godina dva udruženja stručnjaka iz ovih oblastiperiodično objavljuju preporuke u pogledu strukture i sadržaja visokoškolskog obrazovanja u oblsti računarstva.
Na sledećim sajtovima može se naći pregled odgovarajućih dokumenata koji su objavljeni u proteklih desetak godina:
Naslov: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA - Da li smo sposobni da se menjamo
Poruka od: Siniša Ranđić 03.10.2010, 18:28
Ekonomska, ali i društvena kriza, koja ovoga puta nije samo naš problem, teraju odgovne da makar pokušaju da nađu odgovore na neka pitanja, koja se ovom prilikom nameću. Jedno od važnih pitanja koje pojavilo sa nastankom krize je i problem nezaposlenosti. Ne treba puno obrazlagati tezu da je loša obrazovna struktura jedan od glavnih uzroka nezaposlenosti. Međutim, istovremeno može da se vidi iz napisa u medijima da stručnjaci iz IT oblasti i dalje mogu relativno lako da nađu posao. Da bi se ovo stanje održalo neophodno je stalno prilagođavanje zahtevima tržišta i osposobljavanje stručnjaka koji će u najkraćem roku moći da se prilagode zahtevima permanentnih tehnoloških promena. Za početak dobro bi bilo pogledati tekst, koji je krajem 2005. godine predstavljen javnosti i koji sadrži strukturu obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA u narednom periodu.
Naslov: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA - Ovo je i svetski izazov!
Poruka od: Siniša Ranđić 25.01.2012, 23:45
U decembarskom broju časopisa Computer glasila IEEE Computer Society objavljena su dva članka koja tretiraju problematiku mesta i uloge računarske tehnike u savremenom društvu.


U sekciji Education:
U sekciji The Profession:
Sam nagoveštaj dilema koje se iznose u pomenutim člancima dovoljan je da kod svih onih koji su računarsku tehniku izabrali kao poziv ili se za to spremaju izazove osećaj nelagodnosti. Pogotovu što se tzv. IT stručnjaci nalaze na vrhu po potencijalu nalaženja poslova u vremenu kada se nad čovečanstvom nadvijaju talasi krize.


Upravo imajući u vidu sva pitanja koja se postavljaju u ovim člancima smatrao sam uputnim da pokrenem ovu temu, jer se Srbija, bez obzira na visoka mišljenja koja mi njeni stanovnici imamo o sebi, ipak nalazi na repu svetskih tehničkih i tehnoloških tokova. Neko će, kao argument protiv ovog stava navesti činjenicu da smo po broju mobilnih telefona u odnosu na broj stanovnika u svetskom vrhu. Međutim, možda se baš u toj činjenici kriju mnoge zamke, jer je odavno poznato da je najveći broj "stručnjaka za računare" to postao zahvaljujući činjenici da je "prošao pored računara". A tek koliko je stručnjaka za mobilnu telefoniju s obzirom na broj pomenutih stvarčica.


Naravno radi se o ozbiljnoj temi, kojoj se zaista malo posvećuje pažnje na državnom nivou, a sve se po običaju maskira nekim izolovanim slučajevima uspeha naših ljudi na različitim takmičenjima, smotrama, ... Od jeseni nam predstoji novi ciklus akreditacije visokoškolskih institucija, što je svakako dobra prilika da se na vreme razmisli šta treba da bude glavni fokus u računarskom obrazovanju u Srbiji. Jer treba se setiti narodnih izreka - "Ko krene na vreme stići će".
Naslov: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA - Da li smo zalutali?
Poruka od: Siniša Ranđić 31.01.2012, 10:28
Očekivao sam da će se puno članova Foruma oglasiti povodom ove teme, jer ona utiče na sve - kako na same studente koji su se odlučili za studije računarstva. (npr. na Tehničkom fakultetu).S druge strane očekivao sam da će diplomirani inženjeri dati svoje mišljenje  po pitanju korelacije znanja koja su stekli na fakultetu prema znanjima koja im trebaju u radnoj praksi.

Podpitanje, koje je postavljeno u naslovu ne odnosi se na potencijalne učesnike diskusije, već se odnosi na nas na Tehničkom fakultetu i tiče se nastavnog plana i programa predmeta koje nudimo studentima u okviru studija računarstva.
Naslov: Odg: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA
Poruka od: Marko Аcović 12.02.2012, 20:23
Ja cu citirati jednog svog prijatelja koji je takodje zavrsio elektrotehniku samo na drugom univerzitetu: "Da sam ostao na znanju koje sam stekao na fakultetu, mogao bih komotno da nosim dzakove ili kopam kanale".
Mozda zvuci ruzno ali mislim da je tako. Veliki je jaz izmedju zahteva privrede i onoga sto fakulteti imaju u svojoj ponudi. Mozda se jedino ETF moze izdvojiti kao fakultet koji trenutno moze najvise da ponudi. Ipak, ovde nas najvise interesuje sta to moze da ponudi Tehnicki fakultet u Cacku. Dobro pitanje. Ovde bismo svi trebalo (dobro) da se zamislimo...
Iz dosadasnjeg iskustva mogu da kazem da sam znanja koja sam poneo sa Tehnickog fakulteta u veoma malo procentu mogao da iskoristim direktno u poslu. Uglavnom sam bio prinudjen da ucim sam, od nule, po sistemu "snadji se kako znas i umes". Sreca pa postoji Internet odakle moze dosta toga da se nauci.
Po mom misljenju, Tehnickom fakultetu nedostaje strucnog kadra iz fundamentalnih predmeta koji se bave racunarskom tehnikom a to su:
Postavlja se pitanje: gde naci ljude koji su sposobni da pokriju sve pobrojane oblasti? Jedno resenje je da se isti potraze sa strane. Ovo jeste skupa opcija ali dugorocno gledano, smatram da je isplativa, jer ulaganje u znjanje nikad ne moze biti pogresna investicija.
Sa druge strane, potrebno je odskolovati sopsteveni kadar koji bi vremenom zamenio onaj koji je doveden sa strane. Bilo bi pozeljno da se ti mladi ljudi doskoluju, ako je potrebno, i u inostranstvu (mislim na zapad) kako bi prisvojili sto je moguce vise novih znanja/tehnologija koje bi kasnije koristili na maticnom fakultetu (TFC-u). I ovo mozda deluje kao skupa investicija ali kao sto napisah iznad, i ovo je dugorocno isplativo.
U svakom slucaju, ako mislimo nesto da dobijemo, moracemo mnogo da ulozimo kako bismo usli u trku sa velikim igracima. A da smo zalutali, jesmo itekako...
Naslov: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA - Malo da razmišljamo
Poruka od: Siniša Ranđić 13.02.2012, 15:15
U razvijenom svetu, u obrazovnom smislu, kao stubovi računarstva podrazumevali  su se:
Imajući u vidu savremenu orijentaciju korišćenja računara gde dominiraju sistemi povezani u računarske mreže svakako da pomenutim segmentima treba dodati i:
S druge strane razvoj računarskih sistema možemo da posmatramo kroz sledeće segmente:
U korelaciji pomenute dve sistematizacije i treba tražiti definisanje strukture obrazovanja u oblasti računarstva. Imajući to u vidu i sagledavajući svetske trendove u oblasti računarstva, ali i potrebe i mogućnosti primene računarstva na nivou Srbije pokušaću kroz nekoliko "odgovora" da definišem svoje viđenje strukture obrazovanja u oblasti računarstva.
Naslov: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA - Još malo razmišljanja
Poruka od: Siniša Ranđić 10.03.2012, 23:42
Imajući u vidu sistematizacije koju sam ponudio u prethodnom odgovoru nameće se jedno načelno pitanje, koje se odnosi na moguće poslove koje može da obavlja inženjer koji je završio studije računarske tehnike. Termin inženjer je namerno napisan, jer još uvek postoje nedoumice u pogledu zvanja koje studenti stiču, u današnje vreme po okončanju studija. Treba napomenuti da je pitanje stečene kvalifikacije tokom studija koje se realizuje po principa tzv. "Bolonjske deklaracije" takođe značajan problem savremenog visokoškolskog obrazovanja, kome takođe treba posvetiti dužnu pažnju.


Sagledavajući moguće poslove u okviru računarstva najprostije se oni mogu posmatrati sa dva nivoa:
Sistemski nivo podrazumeva poslove koji su vezani za:
Što se aplikativnog nivoa tiče on pre svega podrazumeva razvoj softvera namenjenog podršci konkretnim aplikacijama.


Uzimajući u obzir sve mogunosti srpske privrede u pogledu račuanarske tehnike treba težiti da se kroz studije računarske tehnike budući stručnjaci obrazuju pre svega za poslove sistemskog nivoa. Što se tiče aplikativnog nivoa, zahvaljujući alatima za razvoj programa (CASE Tools) i njihovoj sofisticiranosti razvoj ovog tipa softvera nužno ne moraju da realizuju samo stručnjaci iz oblasti računarske tehnike.


Imajući u vidu ovu pojednostavljenu konstataciju budućim inženjerima računarske tehnike tokom studija treba pružiti znanja koja će im omogućiti bavljenje poslovima sistemskog nivoa. S druge strane ta znanja će im omogućiti da se bave i poslovima aplikativnog nivoa.

Naslov: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA - Ne samo o strukturi
Poruka od: Siniša Ranđić 24.03.2012, 18:23
Da bi se moglo valjano razmišljati o strukturi obrazovanja u oblasti računarstva potrebno je pozabaviti se još jednim problemom. A on se tiče dužine studija. Naravno misli se na trajanje studija u okviru koga budući inženjeri treba da steknu potrebna znanja - u konkretnom slučaju iz računarstva. Jedna od zamerki protivnika "Bolonje" je da su skraćivanjem dužine trajanja studija sa 5 godina (9+1 semestar) na 4 godine (8 semestara) budući inženjeri de facto oštećeni. Međutim, pri tome se zaboravljaju najmanje dve stvari:
Mora se priznati da se u praktičnoj realizaciji "Bolonjskog" koncepta visokoškolskog obrazovanja zaboravlja jedna od najvažnijih pretpostavki pomenutog procesa. A to je školovanje stručnjaka sa što više primenljivih praktičnih znanja. Nažalost u srpskoj praksi to je gotovo u potpunosti izostalo. Jedan od bitnih razloga je što i do sada nastavak školovanja na srpskim univerzitetima, tj. postdiplomske studije (magistatske i izrada doktorata) nije bio praktično orijentisan. Na taj način su se dobijali "stručnjaci" koji su svoj rad nastavljali na univerzitetu uglavnom baveći se raznim hipotetičkim problemima. To je i dalje impliciralo nedostatak praktičnih znanja. Sve se to preslikavalo na studente i imali smo začarani krug na nivou visokoškolskog obrazovanja u kome je postojao izraženi manjak uslova da se steknu šira praktična znanja. Srećom u prošlosti to je kompenzovano kod onih inženjera koji su posao nalazili u privredi gde se sve to nadoknađivalo koroz praktične projekte i rad na konkretnim poslovima. Nažalost posustajanjem privrede došlo je do gubitka pomenutih uslova i ponovo su do izražaja došli nedostaci srpskog visokog školstva. Međutim, sve to je dodatno pogoršano sa neadekvatnom implementacijom "Bolonjskih" ideja, jer su master i doktorske studije i više okrenute kao nekoj teoriji nego što su bile nekadašnje magistarske i doktorati. Čak se i ne mogu ni porediti naravno u negativnom smislu. Ako se u obzir uzmu i studije koje se odvijajau "na daljinu, polaganjem preko seminarskih radova i pisanjem tzv SCi radova" onda stvari postaju jasne i očigledne.


Na kraju treba reći da je rad na univerzitetima, pogotovu državnim (i pored svih težnji da se traži kvalitet) postao veoma primamljiv, jer se radi o relativno sigurnom poslu, sa dobrom platom, a relativno malo obaveza. San svakog neradnika, dovoljno je samo da bude uporan. A vrzino kolo se nastavlja!
Naslov: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA - Vraćanje na pravi put!
Poruka od: Siniša Ranđić 22.04.2012, 03:00
Započeo sam ovu temu sa idejom da zajednički dođemo do prihvatljive strukture nastavnog plana Računarstva na Tehničkom fakultetu u Čačku. U međuvremenu sam kroz naredne tekstove malo odstupio od tog glavnog cilja i bavio sam se nekim stvarima koje predstavljaju okvir u kome se obrazovni proces u opštem smislu, pa time i u ovoj oblasti, odvija u Srbiji. Međuitm, treba imati u vidu da je "faza pripreme" veoma važna u svakom poslu tako da je pre nego se pristupi konkretnom razmatranju mogućih modaliteta obrazovanja iz računarstva na fakultetu kao što je naš potrebno sagledati okvire u kojima se dato obrazovanje odvija, za koju populaciju budućih studenata pravi nastavni plan, koje su realne potrebe i kakva je struktura potreba za ovom vrstom stručnjaka u Srbiji, i mnogo toga još ... To znači da faza pripreme treba da bude zaista temeljno sprovedena.


U principu struktura obrazovanja i to ne samo iz oblasti računarstva ne bi trebalo da bude predmet želje jedne sredine - čitajte fakulteta - da se kroz tzv. atraktivne studijske programe privuče što više studenata na račun kojih če se ostvariti odgovarajući i prihod, a zatim obezbediti sve ono što iz toga proizilazi. Iako to može da zvuči "socrealistički" struktura obrazovnog miljea treba da bude rešena u trouglu:
Imajući ovo u vidu definisanje strukture visokoškolskog obrazovanja, a time i konkretnih nastavnih planova treba da ide za sledećom linijom (u konkretnom slučaju misli se na računarstvo):
Pretpostavljajući da je cilj visokoškolske ustanove da školuje inženjere za potrebe Srbije ovde se postavlja i dodatno pitanje - Da li stečena znanja treba da budu široko postavljena ili da se već na nivou studija ide ka uskoj specijalizaciji.


Kada se savlada navedena pripremna faza može se pristupiti sagledavanju konkretnom definisanju obrazovnog procesa u oblasti računarstva.
Naslov: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA - Kako to drugi rade
Poruka od: Siniša Ranđić 22.05.2012, 02:54
Da bi se moglo validno razgovarati o temi koja je ovde pokrenuta valja pogledati kako to rade na prestižnim fakultetima u Sjedinjenim Američkim Državama. Naravno Srbija je daleko od Amerike u svakom pogledu i sam nisam sklon da preslikavam tuđa iskustva. Međutim, treba sagledati kako ljudi razmišljaju šta su im opredeljenja, šta prioriteti. I pokušati razmišljati na sličan način, ali primereno lokalnim uslovima.


Kolega Sanjay Goel sa IIT iz Delhija u Indiji se time bavio i evo linka na jednu njegovu analizu - http://goelsan.wordpress.com/2012/03/18/best-practices-in-cs-education-part-i-small-cs-core-at-top-universities/. (http://goelsan.wordpress.com/2012/03/18/best-practices-in-cs-education-part-i-small-cs-core-at-top-universities/.)


Sa leve strane u plavim poljima mogu se nađi linkovi i na druge slične tekstove.
Naslov: Odg: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA
Poruka od: vukasheen 23.05.2012, 14:42
Evo kako rade i kod nas

http://www.youtube.com/user/suetf?feature=results_main (http://www.youtube.com/user/suetf?feature=results_main)
Naslov: Odg: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA
Poruka od: marjan 23.05.2012, 20:32
Odličan primer kako studentske organizacije mogu da konstruktivno deluju.
Bravo
Naslov: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA - Mogli bi da krenemo!
Poruka od: Siniša Ranđić 24.08.2012, 20:36
U svom odgovoru od 22. aprila 2012. godine pokušao sam da ukažem na pristupe i aktivnosti koje treba preduzeti da bi se došlo do valjanog koncepta obrazovanja. U konkretnom slučaju u oblasti računarske tehnike. S obzirom na predstojeću akreditaciju, što je otvoreno kao posebna tema treba početi sa konkretizovanjem iznetih ideja, koje treba da iznedere novi nastavni plan studija računarstva na Tehničkom fakultetu.


Jasno je da idelani nastavni plan može da bude posmatran kao asimptota ovih napora, jer od jednog malog Fakulteta ne može da se očekuje da ad hoc poseduje vrhunske uslove za računarsko obrazovanje na širokom planu. To ne znači da to Tehničkom fakulteu unapred daje šansu za pravdanje ako napravi loš nastavni plan. Jednostavno poštenije je priznati da nemamo snage i uslova da napravimo adekvatno obrazovanje u oblasti računarske tehnike nego ubeđivati i sebe i biše, a pogotovu potencijalne studente, kako im nudimo upravo ono što očekuju.


Pošto se radi o procesu, koj ne može i ne treba da se realizuje preko kolena ova faza pripreme u kojoj treba dati odgovor na ključno pitanje kakve studije računarske tehnike želimo da imamo predstvalja najvažniji korak u ovom poslu. Stoga bih podsetio na tri faze, koje treba da uokvire ovaj proces:
Naslov: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA - Šta čekamo?
Poruka od: Siniša Ranđić 23.10.2012, 01:14
Prošla su tačno dva meseca od poslednjeg komentara na ovu temu. Krajnje je vreme da pokušamo da budemo konstruktivni. Moj predlog je da krenemo upravo prema ona tri koraka koje sam izneo u svom poslednjem odgovoru. Zato pokušajmo da damo odgovor na pitanje:


Koja znanja i veštine treba da poseduje diplomirani inženjer računarske tehnike (inženjerstva) na našem fakultetu?
Naslov: Odg: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA
Poruka od: Marko Аcović 28.10.2012, 21:33
Hmm, hajde da pokusam da odgovorim na prvo pitanje. Smatram da dipl. inz. racunarske tehnike na TFC(FTNC) bi trebalo da stekne sledeca znanja:
Mislim da je ovo minimum znanje potrebnih da bi se krenulo u bilo kakvu ozbiljniju pricu.
Naslov: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA - Moj dodatak
Poruka od: Siniša Ranđić 28.10.2012, 23:20
Na ovo što si nabrojao ja bih dodao i sledeća znanja:
Za početak ja bih pokušao da definišemo osnovna znanja, koja bi se kasnije mogla nadgrađivati u zavisnosti od uže struke prema kojoj bi se usmetravali studenti. To znači da bi trebalo definisati i neke smerove koji bi se mogli ponuditi studentima. Osim toga treba definisati i neka bazična znanja koja bi pravila vezu ovih studeija prema elektrotehnici, kao ishodištu. Naravno ovo su samo ad hoc razmišljanja koja u kasnijoj razradi uopšte ne moraju biti uzeta u obzir.
Naslov: Odg: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA
Poruka od: Marko Аcović 29.10.2012, 10:12
Mozda bi na postojecu listu moglo da se doda i Internet programiranje posto je veoma zastupljeno i kod nas i u svetu.
Naslov: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA
Poruka od: Siniša Ranđić 29.10.2012, 12:56
Mislim da smo nabrojali dovoljno elemnata. Sada bi valjalo definisati neke obrazovne module, tj. smerove koji bi trebali da bolje odraze specijalizaciju unutar računarske tehnike.
Naslov: Odg: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA
Poruka od: Marko Аcović 29.10.2012, 13:04
CitatMislim da smo nabrojali dovoljno elemnata. Sada bi valjalo definisati neke obrazovne module, tj. smerove koji bi trebali da bolje odraze specijalizaciju unutar računarske tehnike.
Nisam siguran da sam razumeo na sta se ovo tacno odnosi.
Naslov: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA
Poruka od: Siniša Ranđić 29.10.2012, 14:01
Mislio sam da definišemo šta treba da znaju svi svršeni studenti računarstva, a koja su to usmerenja koja će ili koja mogu da se ponude studentima radi specijalizacije u određenim oblastima.
Naslov: Odg: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA
Poruka od: Marko Аcović 29.10.2012, 14:05
Ja sam mislio da smo vec dali ukratko sva znanja kojima je potrebno da student dobro ovlada kako bi mogao ozbiljno da se bavi racunarskom tehnikom. Mislim da je sledece pitanje kroz koje nastavne predmete da se ta znanja prenesu. Mozda nam terminologije nisu uskladjene.
Naslov: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA - Praktični koraci
Poruka od: Siniša Ranđić 11.11.2012, 21:06
Imajući u vidu saglasnost oko osnovnih pravaca koje treba slediti u postupku razmatranja mogućih pristupa za definisanje jednog boljeg nastavnog plana u oblasti računarstva započeo sam sa pripremom odgovarajućih materijala koji treba da pomognu da ceo postupak bude efikasniji, jer se vreme u kome treba da se u okvuru reakreditacije obrazovne delatnosti ponude nova rešenja neumitno približava. Ovi materijali, koji na kraju treba da prerastu u jedinstveni dokument, koji bi trebalo da bude istovremeno i Strategija razvoja računarstva na FTN, ali i konceptualni okvir za dalji razvoj obrazovanje na ovom planu sastojaće se iz sledećih celina:
Pred nama predstoji ozbiljan posao, koji će sigurno zahtevati puno vremena i ljudskih resursa. Međutim, izazov koji uspešno urađen posao može doneti svakako je dovoljna satisfakcija za sve one koji budu učestvovali u ovom poduhvatu. Pogotovu što način na koji je pristupljeno ovom poslu uz aktivno učešće ljudi iz neposredne struke predstavlja odstupanje od ustaljenih manira kod kojih je akademska sredina bila ta koja je nametala svoje stavove i rešenja. Shodno tome očekujem da najšira populacija bivših studenata TF, koji su našli svoje mesto u neposrednoj praksi uzme učešća u ovom poduhvatu. Njihovo mišljenje u korelaciji stečena - potrebna znanja biće večika pomoć, ali i pravi okvir u kome će se pokušati da se definiše novi nastavni plan u oblasti računarstva na FTN u Čačku.
Naslov: Odg: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA
Poruka od: Marko Аcović 12.11.2012, 00:19
Mislim da ce glavni problem biti stavka pod rednim brojem 5, jer nisam siguran koliko je trenutni kadar na FTN sposoban da reformise postojeci nastavni plan u oblasti racunarstva. Mislim da je za ostvarenje tog cilja (bar u pocetku) potrebno dovesti i neke ljude sa strane. E sad se otvara drugo pitanje a to je: koliko je rukovodstvo fakulteta spremno da odvoji sredstava za dovodjenje strucnih ljudi sa strane.
Naslov: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA - Praktični koraci
Poruka od: Siniša Ranđić 12.11.2012, 00:36
Duboko sam svestan problema koji mogu da se pojave. Ali ovaj dokument sam zato i postavio ovako široko. On neće da bude - Il uzmi il ostavi. Jednostavno to će biti sagledavanje problema sa svih strana. Na kraju će da bude prezentirano - Kako bi trebalo da izgleda jedan konzistentan nastavni plan računarstva i šta to podrazumeva u kadrovskom i tehničkom smislu. Jer mora da se prekine sadašnja praksa - imam ljude koji nešto "znaju" i onda ćemo od toga da napravimo predmete koje ćemo da proglasimo za fundamentalno računarske. Pre toga treba se odlučiti šta hoćemo da negujemo u naučno - istraživačkom smislu na planu računarstva. Ako imamo takvo opredeljenje onda možemo da pričamo o obrazovnoj nadgradnji. Ako ne onda idemo ka srednjoj školi. Dalje elaboriranje ispravnosti pristupa je degutantno. Svako ko je iole u struci ne treba mu da se objašnjava dalje. Oni koji ovo ne shvataju, a i dalje žele da igraju na ovom terenu ... Ne bih to komentarisao!
Naslov: Odg: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA
Poruka od: mjanjic75 26.12.2012, 10:47
Много већи проблем је број студената, тј. величина факултета.

ЕТФ у Београду се истиче толико, јер имају већи број студената, већи број студијских програма, а тиме и већи број понуђених модула и испита које студент може да бира, нарочито на мастер судијама.


Основне студије се дају некако скоцкати, али је проблем направити мастер студије које ће садржавати модуле за сваку од ужих области. Дакле, не може се на мастер студијама учити од свега по мало, већ студент мора имати 4-5 обавезних и уско повезаних испита из исте области, плус неколико изборних које не морају бити из исте области као ових 4-5.


Знам девојку која је завршила CS у Торонту. Од 5 испита у сваком семстру, 3 су била уско стручна, а 2 су била за "рекрацију" (нпр. она је узела Економију и Енглески језик и књижевност). Не може се натрпати 5 предмета чији наставници посматрају свој предмет као "главни", већ се МОРА одредити која 2 или 3 предмета су "главна" и тако су конципирана да се што више научи, док ови остали морају да буду мање захтевни.

Овако, код нас сваки наставник (част изузецима који су за похвалу, а сами ће се препознати ко су) мисли да је његов предмет најважнији и убија студенте са небројено колоквијума и домаћих задатака, тако да они "главни" предмети морају да трпе.


Ближи се ре-акредитација, и мислим да су многи вољни да пристану на писање курикулума за своје предмете од НУЛЕ. Значи, нема више преписивања планова и програма као задњих 50 година. На пример, ако некоме не требају тројни интеграли, могу само да се помену на предавањима и прескоче на писменом и усменом испиту или да се на истима појаве у елементарном облику, а не да се задају подинтегралне функције тако да задатак буде "коска". Јер није поента да неко решава коску од задатка, већ да научни принцип и поступак за решавање.


Такође, треба извршити што бољу међусобну интеграцију предмета.
На поменутом Унивезитету у Торонту, један од домаћих задатака из програмирања је био да се направи функција која рачуна sinx на задатих n децимала, а у додатку је речено: као што сте научили из Анализе 2 (Calculus 2) sinx се може развити у Тејлоров ред...

Ово је само један илустративан пример, где се знање из једног предмета одмах примењује у другом.
На нашим факултетима већина предмета је тако конципирана да је сваки од њих свет за себе, и знање стечено из једног готово да нема примену у другом предмету. Тако се научено много брже заборавља, а и сами студенти осећају бесмисао преобимног градива које уче на 1. или 2. години, а касније га нигде не примењују.
Naslov: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA - Da li smo nešto naučili?
Poruka od: Siniša Ranđić 10.02.2014, 00:25
Tačno pre četiri godine u februaru 2010. godine otvorio sam temu o strukturi obrazovanja u oblasti računarstva. Iako je pitanje bilo opšte prevashodno se o0dnosilo na strukturu računarskog obrazovanja na tadašnjem Tehničkom fakultetu u Čačku. Te školske godine (2009/2010.) upisani su prvi studenti na tzv. akreditovane studijske programe u okviru kojih je računarsko inženjerstvo bilo modul u okviru studijskog programa elektrotehničko i računarsko inženjerstvo. U tom trenutku to je bila treća varijanta studija računarstva na Fakultetu. U međuvremenu smo ušli u novi ciklus akreditacije i na jesen bi trebalo da se upiše nova generacija studenata koja će studirati po izmenjenim nastavnim planovima i programima. Mislim da je ovo pravi trenutak da se tema strukture obrazovanja u oblasti računarstva na Fakultetu tehničkih nauka ponovo otvori.
Naslov: Struktura obrazovanja u oblasti RAČUNARSTVA - Start na vreme
Poruka od: Siniša Ranđić 23.12.2015, 19:51
Iako je do nove akreditacije obrazovne delatnosti Fakulteta ostalo više od tri godine, valja se poslužiti narodnom izrekom - Ko krene na vreme stići će. To konkretno znači da već sada treba razmišljati kako treba da izgleda struktura obrazovne delatnosti Fakulteta tehničkih nauka u narednih pet godina. Konkretno mislim na oblast Računarstva. I zato sam rešio da u okviru ove davno otvorene teme ponovo pokrenem aktivnosti sa ciljem da imamo spreman odgovor kada budemo kretali u novu akreditaciju. Ovaj cilj ima dva podcilja:
Osnovni razlog za ovu ranu startnu poziciju je relativno smanjeno interesovanje studenata za studije računarstva na Fakultetu. Zato pozivam sve zainteresovane i one koji mogu da nam pomognu u ovim nastojanjima da ovde iznose svoje predloge i komentare. Potrudićemo se da što pre izađemo sa nacrtom nastavnog plana računarske tehnike što će dodatno stvoriti mogućnosti za komentarisanje i predlaganje da bi konačno taj plan bio što bolji.