COMPUTING CURRICULA na Fakultetu tehničkih nauka u Čačku

Započeo Siniša Ranđić, 27.11.2016, 13:25

prethodna tema - sledeća tema

Bojan

Ideja je vrhunska.Samo treba videti da li ce fakultet prihvatiti tako nesto.

Marko Аcović

Da, u pravu si. To je ipak previsoka cifra. Mislim da sto se tice teorijskih znanja dovoljno preci ovu knjigu: Računarske mreže, prevod 5. izdanja -  Andrew S. Tanenbaum, David J. Wetherall. Uz dodatak tog simulatora Cisco Packet Tracer-a (ukoliko je besplatan) i odgovarajuce vezbe dobili bismo sasvim pristojan predmet.

Marko Аcović

Citat: Miloš  20.12.2016, 16:36Ovakav program bi zahtevao jos jednu veliku promenu, u smislu polaganja ispita. Ukoliko bi se studenti rasteretili "nepotrebnih" predmeta, kriterijumi za polaganje ostalih ispita bi trebao da se poveca, da se studenti vise samostalno edukuju kroz zadatke i samostalne radove.
Apsolutno podrzavam ovaj stav. Kad se oslobodimo nebitnih predmeta, trebalo bi postaviti lestvicu na visi nivo.

marjan

Čitah malo ovu diskusiju, pa reko' da prozborim par, nadam se konstruktivnih, reči, pre svega vezano za računarske mreže.
Cisco košta poprilično i zahteva opremu, eventualno dodatni prostor i naravno kadrove (koji opet treba da prođu i sami ovu obuku itd.). Nije neostvarivo, međutim nije ni jednostavno. Ono za šta sam čuo je MikroTik akademija, vidim da su sve popularniji, ima ih čak i u nekim srednjim školama. Jeste jeftinije (pričam okvirno, da se ne gađam ciframa), ali naravno i manje vredno od CCNA/CCNP.
Sa druge strane...
Ništa ne sprečava ljude da rade po Cisco planu, bar po nekim elementima, na lab. vežbama. BTW, za vežbe generalno, koliko sam video, koristi se i GNS3, međutim opet ostaje pitanje nabavke imidža odgovarajućih rutera (što se radi "prećutno", rekao bih).

Elem, sertifikati su odlična stvar, međutim ne može se kurikulum zasnivati na njima. Naročito na akademskim studijama. Da, posao u struci je važan, ali inženjer ili istraživač mora da ima i taj akademski momenat, koji je katkad apostrofiran sa određenom dozom omalovažavanja nažalost.
Pre nekih godinu dana piše mi jedan student sa TI, koji je svojevremeno imao Mreže. Radi u jednoj firmi i kaže: "držim OSI model na zidu, a nekad mi nije bilo jasno šta će nam to". :D

Na kraju, postoji li bolji primer za kurs Mreža od Stenfordovog - danas nam je privilegija praćenja kurseva koji se slušaju na prestižnim univerzitetima na dohvat ruke: https://lagunita.stanford.edu/courses/Engineering/Networking-SP/SelfPaced/about

Kad kažem nama, mislim na studente i na nastavnike. U stvari, dobar nastavnik nikad i ne prestaje biti student.

BTW, mislim da sat na serveru nije tačan. ;)
Unix is user-friendly—it's just choosy about who its friends are.

Miloš

Ne bih da omalovazavam ni jedan kurs, ali znam ljude koji imaju po nekoliko sertifikata Mikrotika, koje su stekli na kursevima od 7 dana i pitanje je validnosti odnosno vrednovanje istih od strane poslodavca.

Da se razumemo ne reklamiram CCNA. Ideja je bila da se predmet bazira na ovom kursu iz prostog razloga, sto je ovo osnovni kurs iz mreza, koji jako dobro uvodi u OSI model, L2 i L3 uredjaje, protokole, VLAN-ove, i td. Studenti koji bi zavrsili predmet, baziran na ovom kursu, bi znali da izvrse osnovna konfigurisanja rutera, da podese VPN konekcije i sl. Mi smo imali 2 predmeta u vezi mreza, jedan je bio usmeren na sigurnost, pa smo ucili osnove kriptografije i sl, a drugi je bio bas mreze, oba sam polozio, a da nisam znao da podesim ni vlan, ni vpn, ni bilo kakvo osnovno konfigurisanje rutera, malo smo radili firewall i to je to. Da ne pricamo o sve trazenijim inzenjerima koji treba da podesavaju wirlless mreze ili o nedostatku VOIP inzenjera, a realno i jednih i drugih nedostaje iz prostog razloga sto ne postoji osnovno predznanje koje se izucava na kursevima poput CCNA.

Sa druge strane tu je CCNP koji je nadogradnja CCNA i za koji mi je instruktor rekao da je bespotreban u zemlji Srbiji, jer jako malo firmi ima para da kupuje Cisco routere, pa je samim tim i potraznja ovih strucnjaka jako mala, odnosno placenje sertifikata je bacanje para.

Sto se tice nabavke uredjaja mislim da to nije neophodno, iz prostog razloga sto postoje odlicni simulatori, pomenuo sam Packet Tracer. Mi smo na CCNA kursu samo prve dve vezbe radili sa uredjajima, cisto da probamo, malo je lakse zapamtiti kada se koristi crossover, a kada straight kabl, da cim vidimo uredjaj znamo da li je to router ili switch (router ima prekidac switch nema ;-) ) i to je to. Sve ostale lab vezbe smo radili preko simulatora.
GNS3 je takodje super stvar, mogu se podizati os router-a na VM i onda ih konfigurisati, podrzavam.

Ne bih se slozio sa tim da se kurikulim nekog predmete ne moze zasnivati na kursu. Valjda se inzenjeri skoluju da bi sutra imali znanje sa kojim ce resavati probleme, kursevi su zapravo i popularni, zato sto novopeceni inzenjeri nemaju ni teorijsko ni prakticno znanje iz pojedinih oblasti.

Jos jednom ponavljam, cilj mi je bio da ukazem na oblasti koje pokriva ovaj kurs, nakon usvajanja ovog gradiva,  student bi bio spreman da podesi i cisco i juniper i mikrotik, da ne pominjem tplink.

Da vreme se opet poremetilo, mislim da NTP nije dobro podesen.
Dip. Inž. elektrotehnike i računarskog inženjerstva (Moduo RI).
Zaposlen u firmi Infolab d.o.o. na poziciji DevOps Inženjer (odnosno system administrator i release manager).

Siniša Ranđić

Kao što se vidi krug zainteresovanih se širi, što celoj ovoj aktivnosti daje dodatnu težinu. Da bi aktivnosti operacionalizovali u prilogu dajem aktuelni predlog skupa predmeta/oblasti koje bi trebalo izučavati na računarstvu. Takođe, prilažem i inicijalni pregled aktivnosti koje treba preduzeti u okviru napora da se definiše novi nastavni plan RAČUNARSTVA na FTNCa. Moje predlog je da ove aktivnosti treba završiti do 30. septembra 2017. godine, kada treba da javnosti bude ponuđen kompletan Elaborat sa predlogom novog nastavnog plana. U ovoj fazi treba razmotriti predlog aktivnosti, eventualno neke dodati ili izbaciti, a neke mogu i da se spoje. Nakon toga sve to treba oročiti, tj. definisati rokove u kojima pojedine aktivnosti treba da budu završene. 

Marko Аcović

21.12.2016, 15:12 #36 Poslednja Izmena: 21.12.2016, 16:13 od Marko Аcović
Valjalo bi ove aktivnosti predstaviti na vremenskoj osi. Ovako nije jasno kojim redosledom treba ici i koliko bi svaka aktivnost  trebalo da traje.

Siniša Ranđić


Siniša Ranđić

21.12.2016, 23:50 #38 Poslednja Izmena: 21.12.2016, 23:53 od Siniša Ranđić
U toku dana u postojeći pregled oblasti (predmeta) iz kojih bi studenti trebali da steknu znanja iz oblasti računarske tehnike na Fakultetu dodate su nove oblasti pa se nova verzija (verzija 1.03) prilaže u obliku odgovarajuće JPEG datoteke.
Istovremeno započeto je sa definisanjem okvirne strukture obrazovanja u oblasti računarske tehnike na prva dva nivoa studije (osnovnim i master). Ad hoc se predlaže da master studije budu organizovane u obliku sadržajno jasno definisanih modula koji bi omogućavali da se studenti usmeravaju ka užim oblastima računarske tehnike. Za one koji neće u potpunosti "jednobojno" obrazovanje kroz određeni broj izbornh predmeta mogu se steći i znanja iz drzgih oblasti.
Što se tiče osnovnih studija za sada se ona posmatraju jedinstveno mada treba razmotriti uvođenje i modula na osnovnim studijama. Stepen usmeravanja zavisiće od predložene dužine trajanja osnovnih studija. Za sada je dato da trajanje osnovnih studija bude n semestara. Što se tiče dužine master studija označeno je da ona bude m semestara. Ono što je za sada gotovo izvesno to je da treba da je
n + m = 10 semestara

Kao što sam u prethodom odgovoru naznačio, a kako je i Marko predložio u narednom periodu (do kraja meseca) pokušaću da operacionalizujem aktivnosti na definisanju predloga studija računarske tehnike i izradi odgovarajućeg Elaborata, u kome će biti dati termini realizacije pojedinih aktivnosti.

Siniša Ranđić

Dodajem novu verziju (Version 1.04) pregleda oblasti za izučavanje u okviru računarske tehnike na FTNCa.

Marko Аcović

U jednom trenutku valjalo bi izaci pred studente (bivse i sadasnje) kao i pred profesore sa predlogom nastavnog plana. Mogli bismo da posaljemo jedan grupni mejl svim bivsim studentima gde (moze u vidu ankete) gde bi se dobila povratna informacija o kvalitetu predlozenog nastavnog plana. Tu bi se ostavilo prostora da bivsi studenti mogu da daju svoje primedbe/predloge.

Siniša Ranđić

Naravno, ali mislim da još nemamo celovit predlog, sa jasno definisanom strukturom plana. Tek kad to uradimo možemo da ga plasiramo u javnost.

Miloš

Za pravljenje ankete preporucujem Google forms.
Dip. Inž. elektrotehnike i računarskog inženjerstva (Moduo RI).
Zaposlen u firmi Infolab d.o.o. na poziciji DevOps Inženjer (odnosno system administrator i release manager).

Marko Аcović


Siniša Ranđić

Apsolutno se slažem. Ova ideja praktično predstavlja ulazak u drugi sloj obrazovanja - osposobljavanje za rešavanje praktičnih problema iz fundamentalnih oblasti računarske tehnike. To znači da u ovom nivou treba dati prdloge za načine sticanja znanja u pogledu - npr. u pogledu projektovanja OS, prevodilaca, asemblera, ...